Innowacje transportu w Polsce

transport-polandPolska obecnie znajduje się w ciągłej fazie przemian gospodarczych. Mimo, że jesteśmy dużym krajem, wchodząc do Unii Europejskiej startowaliśmy ze słabym zapleczem infrastrukturalnym. W przeciągu 11 lat dorobiliśmy się zarysu nowoczesnej sieci dróg i cały czas stoimy przed największymi przemianami.

Jako, że Polska leży w centrum Europy przez nasz kraj przebiegają trasy w kierunku Estonii, Łotwy, Rosji, Ukrainy i Litwy wmusza to stworzenie dobrych sieci autostrad. Obecnie posiadamy 2339 km dróg ekspresowych oraz autostrad, na przyszłe lata planowana jest rozbudowa autostrad A1, A2, A4 oraz dróg ekspresowych S3, S7,  S8, S9, S10, S17. Jest to o tyle korzystne, ponieważ te drugie są drogami bezpłatnymi, natomiast znacznie obniżają koszty i czas transportu zwykłych Kowalskich czy to do pracy, czy przemierzając kraj w celach prywatnych. Obecnie Polska znajduje się pod wpływem kryzysu gospodarczego i rozwój wszelkich inwestycji jest spowolniony. Natomiast warto pomyśleć jakie korzyści niesie za sobą budowa odpowiedniej infrastruktury i jakie oszczędności można uzyskać? Najpierw zaczniemy od strony finansowej. Według raportu PWHC oszczędności mogłyby sięgnąć nawet do 97 miliardów złotych w ciągu 25 lat, za tym idą oszczędności z eksploatacji samochodów, zmniejszenie ilości rannych, skrócenie czasu użytkowania infrastruktury drogowej oraz zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Podstawowe korzyści z budowy dróg to skrócenie czasu przejazdu i dostaw oraz ułatwiony dojazd do potencjalnego klienta. Także ułatwia reagowanie w przypadkach kryzysowych takich jak pożar, czy nagły wypadek, poprawia dojazdy do szkół.

Aby ułatwić komunikację na już wybudowanych autostradach i skrócić czas postoju przy bramkach opracowano inteligentne systemy transportowe a na autostradach zainstalowano e-myto zwane viaToll. Opłata jest pobierana automatycznie przy przekroczeniu bramy na wybranych odcinkach drogowych. System ten wprowadzono zamiast dawniejszych winiet i usprawnia on odprawę przy wjeździe na inny odcinek trasy. Kolejnym ułatwieniem jest wprowadzenie zintegrowanych systemów w miastach pozwalających przyspieszyć codzienne czynności. W wielu miastach wprowadzono automaty parkingowe oraz tablice informujące o wolnych miejscach, interaktywne tablice pozwalające przewidzieć stan nawierzchni i korygować dozwoloną prędkość. Aby przyspieszyć ruch miejski instaluje się automatyczne tablice informujące o zmianach w rozkładzie jazdy. W Trójmieście zainstalowano system TRISTAR. Polega to na inteligentnym kierowaniu i wpływaniu na ruch. W momencie kiedy jedna strona skrzyżowania jest obciążona bardziej niż inne system ten reguluje czas zapalania świateł, aby można było zniwelować korki. Również dzięki temu można kontrolować kierowców łamiących przepisy. Najczęściej łamanymi przepisami są przekroczenie dozwolonej prędkości oraz przejeżdżanie skrzyżowań na czerwonym świetle. Na obszarze działania TRISTARa nieposłuszni kierowcy są rejestrowani , a zdjęcie wraz z nr rejestracyjnym pojazdu trafia do bazy danych. Oprócz kierowania ruchem i zwiększenia przepustowości, zmniejsza się dzięki temu liczba zdarzeń drogowych.

Inspekcja Ruchu Drogowego wdrożyła niedawno system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym- CANARD, powodem wprowadzenia go jest nadmierna ilość wypadków spowodowanych przez złe użytkowanie drogi, czyli głównie nadmierna prędkość. Dzięki CANARD radary stacjonarne, mobilne, wideo – rejestratory oraz kontrole drogowe przesyłają informację do jednej dostępnej bazy, dzięki czemu wzajemnie się uzupełniają dając szerszy ogląd sytuacji. Od momentu wprowadzenia systemu liczba ofiar śmiertelnych wypadków znacząco spadła, porównując rok 2011 do roku 2012 był to spadek 7,3%.  W planach jest także wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości. Na danym odcinku zostaną ustawione bramy i pomiar będzie następował przy wjeździe na dany odcinek i wyjeżdżając z niego. Ma to utrwalać w społeczeństwie tendencje do nie przekraczania maksymalnej prędkości na danej trasie.

Również na polskiej kolei obserwuje się wzrost inwestycji. Polska pod wieloma względami stała się placem budowy. W planach jest modernizacja wielu kilometrów linii kolejowych, których obecny stan pozostawia wiele do życzenia, również planuje się wymianę taboru. Obecnie wprowadzono kilka unowocześnień takich jak pociągi elektryczne i przeznaczone na krótkie trasy szynobusy. W planach wprowadzenie jest również pociągów Pendolino, czyli zespołów trakcyjnych wysokich prędkości od 200 do 250 km/h. Wprowadzeniem tego typu trakcji zajmuje się PKP
Intercity. W pierwszych planach szybki pociąg miał kursować na Euro 2012 i przewozić kibiców. W roku 2008 rozpoczęto remont trasy Gdynia-Warszawa-Katowice i przystosowywana ją do pociągów posiadających tzw. wysuwane pudło, jednak po kolejnym przetargu zakupiono tabor bez tego mechanizmu. Obecnie pociąg Pendolino jest w fazie testowej w obrębie Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli na trasie Grodzisk Mazowiecki- Zawiercie. Obecnie jeszcze nie jest oficjalny czas wprowadzenia na trasy tego typu pociągów.

Jeśli chodzi o transport lotniczy w planach są rozbudowy istniejących powojennych portów lotniczych, które miałby pełnić głównie funkcję przesiadkowe. Interesującymi punktami pod tym względem lotnisko Łask posiadające pełnowymiarowe pasy startowe, lotnisko Piła posiadające dwa pasy asfaltowo betonowe, czy powojskowe lotnisko Biała Podlaska. Niedawno wróciło do łask także lotnisko Modlin, które powoduje rozładowanie ruchu na głównym lotnisku stołecznym. Coraz większe zainteresowanie lotami cieszą się też lotnisko w Gdańsku czy Krakowie, gdzie z roku na rok zwiększa się liczba pasażerów. PLL LOT znajduję się posiadaniu samolotu pasażerskiego Boeinga 787 Dreamliner. Jest to pierwszy samolot naszej linii lotniczej przystosowany do przewożenia od 200 do 300 osób na dalekie odległości.

Z powyższych przykładów widać, iż cały czas staramy się inwestować w nowe technologie mające na celu polepszenie naszego standardu życia. Mimo wielu obwarowań związanych z pozwoleniami, certyfikatami czy zezwoleniami wiele w naszej infrastrukturze zmieniło się na lepsze. Warto by było, aby mimo tendencji kryzysowych, nie zaprzestawać inwestycji w rozwój, gospodarkę naszego kraju.